Увага! Офіційний сайт Української асоціації маркетингу
змінив адресу на uam.in.ua
Ви автоматично перейдете на нову сторінку через 50 секунд.
 
на головну
напиши нам
Добавить в избранное
 Search »    
 

 

 

 
Разместить рекламу

 

 







 

     


   Стандарти ESOMAR       ЗМІСТ



Директива ESOMAR щодо аудіо- і відеозапису та спостереження за клієнтом за інтерв'ю і груповими обговореннями

Вступ

Аудіо – і відеозапис інтерв'ю нині став звичним у дослідницькій роботі, його здебільшлго з розумінням сприймають респонденти. Однак з вимог і правил Міжнародного процесуального кодексу маркетингових і соціальних досліджень ICC/ESOMAR постає два питання:
(1) Якої форми дозвіл потрібно отримати від респондентів в разі послуговування названим дослідницьким методом?
(2) Якою мірою і за яких заходів безпеки можна відтворювати аудіо - чи відеозаписи або надавати їх людям за межі дослідницької організації, що проводить дослідження?
Відеозапис являє собою більш очевидні проблеми. По - перше, набагато ймовірніше, що респондент може бути ідентифікованим за відео-, ніж за аудіозаписом. По-друге, також вірогіднішим є те, що і клієнти, і рекламні агенції частіше звертатимуться з проханням дати їм змогу проглянути відеозапис та/або зробити його копію, ніж у випадку з аудіозаписом.
Якщо копія відеозапису виходить з рук дослідницької організації за її межі, то стає більш важливим, хоч, звичайно, значно важчим, гарантувати її відповідне використання і захистити анонімність респондентів. Ця проблема постає найбільш гостро у випадку business-to-business, медичного або іншого дослідження серед спеціальних підгруп населення, де існує набагато вища вірогідність того, що деякі з респондентів можуть бути ідентифіковані людьми, які згодом побачать запис; але у принципі це застосовується до всіх видів досліджень.
Суспільний інтерес до захисту даних з метою уникнення непотрібних вторгнень у приватне означає, що дослідники повинні гарантувати: аудіо - і відеозапис використовується з підвищеною обережністю і відповідними гарантіями прав респондентів. Це передбачається Правилом 7 Міжнародного кодексу. В даній Директиві більш детально викладені способи того, як це Правило потрібно застосувати на практиці.
Подібні міркування виникають, коли за інтерв'ю або груповими обговореннями має спостерігати клієнт або його представники (зокрема персонал рекламної агенції та ін.), маючи на меті перевірку якості, або щоб краще зрозуміти отримані дослідницькі дані. Особливо це стосується випадків, коли факт спостереження за ними не видимий респондентам, наприклад, коли спостереження проводиться в окремій кімнаті для перегляду через кабельне телебачення. Заключна рекомендація в цій Директиві пов'язана, таким чином, із спостереженням клієнта за інтерв'ю.

РЕКОМЕНДАЦІЇ

Згода респондентів на використання запису
1. Респондентам необхідно сказати – звичайно, на початку інтерв'ю або групового обговорення - що має використовуватися аудіо – або відеозапис. Такий запис не повинен використовуватися, якщо хтось з респондентів заперечує проти цього. (Такої ж процедури необхідно дотримуватись і тоді, коли має використовуватись кабельне телебачення.)
2. Єдині винятки, коли попереднє розголошення запису не вважається істотним:
(i) якщо запис робиться виключно для цілей нагляду, контролю або аналізу і проглядатиметься або прослуховуватиметься тільки інтерв'юером, модератором, керівником або дослідником, що безпосередньо працює над дослідженням;
(ii) у ситуації, коли поінформованість респондентів про те, що робиться запис, могла б призвести до нетипової поведінки. Прикладами могли бути вивчення того, як люди поводяться з продуктом або упаковкою, або як виконують певне завдання. (Проте досвід показує, що в більшості інтерв'ю або обговореннях попередня обізнаність про те, що робиться запис, - якщо все коректно зроблено - не викривлює відповідей респондентів)
У таких випадках в кінці інтерв'ю необхідно повідомити респондентів про запис і дати можливість почути або побачити відповідні частини запису і, якщо вони наполягатимуть, вилучити і знищити ці частини.

Права клієнтів на копії оригінальних даних

3. Згідно з Правилом 22 Міжнародного кодексу, клієнт має право одержати за собівартістю дублікати оригінальної дослідної інформації, отриманої від респондентів, за умови, що вона є анонімною. Якщо ця інформація зберігається у формі аудіо - або відеозапису, а не в анкетах, то в даному разі нема, звичайно, жодної проблеми - за умови, що вона поставляється клієнту у формі анонімних письмових розшифровок або анонімних звукозаписів (хоча в обох випадках потрібно бути дуже уважним, щоб видалити з матеріалу ідентифікуючі коментарі або інші підказки). У тих відеозаписах, де небезпека ототожнення респондента є набагато більшою, а також у інших випадках, коли Правило анонімності може бути під загрозою, необхідно дотримуватись наступних рекомендацій.

Запобіжні заходи при розповсюдженні записів

4. Не можна дозволяти, щоб записи виходили з рук дослідника або дослідницької організації, яка здійснює дослідження (проводить вивчення), якщо від усіх респондентів, причетних до запису, попередньо не отримано чіткого дозволу.
5. Для того, щоб отримати такий дозвіл, дослідник повинен гарантувати, що респондентам надається якомога більше релевантної інформації про майбутнє використання запису, зокрема:

  • кому має бути переданий запис;
  • кому найімовірніше його буде показано;
  • з якою метою він найвірогідніше використовуватиметься.

6. В особливих випадках потрібно розглянути варіант (за наявності технічних можливостей) розмивання або затемнення особистих рис респондентів, якщо відеозапис має бути розповсюджений за межі дослідницької організації. У певних випадках, можливо, достатньо розповсюдити лише звукову доріжку.
7. Якщо запис розповсюджується відповідно до цих рекомендацій, він мусить мати маркування про відповідні обмеження щодо цілей, для яких він може використовуватись. Дослідник повинен також гарантувати, згідно з Правилом 29 Міжнародного кодексу, що одержувач запису обізнаний з вимогами Кодексу і необхідністю дотримання їх (обмеження на використання записів потрібно доводити до відома на початку проекту, якщо існує будь-яка вірогідність того, що клієнт, можливо, пізніше попросить проглянути копії).
Потрібно повідомити одержувача про необхідність отримання дозволу від дослідника ( якщо можливо - від респондентів) перед використанням запису для будь-якої іншої, наперед не узгодженої цілі; і що ні за яких обставин запис не може використовуватись для недослідницьких цілей, як, наприклад, діяльність з просування або прямих продажів товару.
8. Якщо явась частина запису має бути відтворена дослідником без передачі її кому-небудь іншому, окрім уповноваженого дослідницького персоналу в межах його власної організації, дослідник повинен гарантувати, що вимоги Правила 4 Міжнародного кодексу повністю задовольняються. Не можна проводити ідентифікацію будь-кого із задіяних респондентів без їх попереднього дозволу.

Спостереження клієнтом за інтерв'ю

9. У певних випадках клієнтам та їх представникам може бути дозволено згідно з вимогами Міжнародного кодексу, спостерігати за інтерв'ю або груповим обговоренням під час їх проведення (з послуговуванням або без послуговування записуючої апаратури). Де б це не відбувалось, дослідник має гарантувати, що всі спостерігачі повністю обізнані з вимогами Міжнародного кодексу і погоджуються дотримуватися їх.
10. Дослідник повинен також намагатись упевнитися, що серед таких спостерігачів немає людей, які, ймовірно, знають, або мають якісь прямі стосунки з будь-ким з індивідуальних респондентів, що беруть участь в інтерв'ю (наприклад, клієнтський персонал з продажу в разі проведення дослідження серед комерційних директорів, або лікарі). Якщо існує хоч якась небезпека, що ця вимога не буде виконана, або, що права респондентів на анонімність можуть бути порушені якимсь іншим чином, то респондентам потрібно заздалегідь сказати про присутність спостерігача(ів) і заручитись їхньою згоду на це. Немає потреби виявляти ідентичність клієнта, якщо респонденти не попросили про це. Та у будь-якому разі хорошим правилом було і залишається - інформувати респондентів, якщо це не є для них очевидним, що за інтерв'ю або обговоренням ведуть спостереження інші особи.

   

 
  Contacts:
03057, Kiev-57,
prosp.Peremogi, 54/1, r.436
tel./faks. +38 (044) 456-08-94; 459 62 09
uma@kneu.kiev.ua
 
© 2001-2010
Ukrainian Marketing Association